Logo Teatru Lalka

strona główna -> spektakle -> Krzesiwo

Spektakle

Krzesiwo

Krzesiwo

Hans Christian Andersen
Adaptacja Hanna Januszewska

  • Reżyseria Jarosław Kilian
  • Muzyka Grzegorz Turnau
  • Scenografia Robert Czajka
  • Lalki Jarosław Kilian
  • Asystent reżysera Wojciech Pałęcki
  • Przygotowanie wokalne Aldona Krasucka
  • Zabezpieczenie kaskaderskie Robert Brzeziński i Jakub Kazikowski

W scenografii do spektaklu wykorzystano motywy wycinanek Hansa Ch. Andersena.

    W obsadzie
  • Żołnierz Bartosz Budny (gościnnie)
  • Wiedźma Aneta Harasimczuk
  • Pies z oczami jak filiżanki Michał Burbo
  • Pies z oczami jak młyńskie koła Roman Holc
  • Pies z oczami jak wieża w Kopenhadze Grzegorz Feluś
  • Pani Rasmussen Aneta Jucejko-Pałęcka
  • Pani Knapp Agnieszka Mazurek
  • Strażnicy Michał Burbo, Roman Holc, Tomasz Mazurek
  • Król Wojciech Pałęcki
  • Królowa Aneta Harasimczuk
  • Księżniczka Beata Duda-Perzyna
  • Marszałek Wojciech Słupiński
  • Księżyc/Młodzieniec Tomasz Mazurek
  • Oberżystka Beata Duda-Perzyna
  • Oberżysta Roman Holc
  • Miasto cały zespół
  • oraz dzieci: Milena Gąsiorek/Julia Pałęcka/Weronika Wachowska
  • muzycy: Bartosz Blachura (skrzypce), Piotr Iwański (fortepian), Tomasz Pawłowski (fortepian)

Premiera 29 października 2016
Dla widzów od lat 4
Czas trwania spektaklu ok. 90 min. /z przerwą/

Przedstawienie Jarosława Kiliana, z muzyką Grzegorza Turnaua, powstało w oparciu o jedną z najpiękniejszych baśni Andersena. Adaptacja dokonana przez Hannę Januszewską należy do klasyki literatury dramatycznej dla dzieci. To poetycka opowieść o odwadze w dążeniu do spełnienia marzeń, miłości i sile wyobraźni. Śpiewogra została zrealizowana w planie lalkowym. Inspiracją dla scenografii stały się wycinanki Hansa Christiana Andersena.

Krzesiwo Krzesiwo Krzesiwo Krzesiwo Krzesiwo Krzesiwo Krzesiwo Krzesiwo Krzesiwo Krzesiwo Krzesiwo Krzesiwo Krzesiwo Krzesiwo Krzesiwo Krzesiwo

Z recenzji prasowych:

Jarosław Kilian, który wybrał Krzesiwo na inaugurację dyrekcji w Teatrze Lalka, po mistrzowsku ożywia to, co pozornie nieożywione. Baśń Hansa Christiana Andersena realizuje w konwencji teatru lalek rewelacyjnie animowanych przez aktorów-lalkarzy. Ten akt twórczy przypomina grę prowadzoną przez dziecko, które siłą wyobraźni uwalnia postać bytu zaklętą w zabawkach, ustawia je w nieoczekiwanych konfiguracjach, tworzy fascynujące światy, snuje nieprawdopodobne historie. Z wiekiem ta zadziwiająca umiejętność słabnie, u dorosłych właściwie znika. Bywają odstępstwa od reguły, a Krzesiwo w reżyserii Kiliana jest przykładem, że dziecięcą zdolność fantazjowania udaje się zachować na dłużej. Znakomitych pomysłów odwołujących się do wrażliwości dziecka jest tu tak wiele, że można by nimi obdzielić kilka przedstawień. (...) Kilian wykorzystuje poetycką adaptację Krzesiwa Hanny Januszewskiej. Grzegorz Turnau dopełnia tekst znakomitą, graną na żywo muzyką, tworząc coś na kształt śpiewogry. Słowo i dźwięk z równą siłą wprawiają w ruch spektakl. Przywołanie dawnej formy, prawie nieobecnej dziś na scenie, należy odczytywać jako deklarację powrotu do tradycji, której reżyser nie zamierza rewidować ani ustawiać w nowym porządku, ale traktuje ją jako punkt odniesienia, jak niewyczerpany obszar inspiracji. Taki sposób myślenia o teatrze stanie się, jak można podejrzewać, istotnym postulatem programowym Teatru Lalka pod nowym kierownictwem.

Malwina Głowacka
Lalka jako forma życia
teatralny.pl

TEATR LALKA
Palac Kultury i Nauki
Plac Defilad 1
00-901 Warszawa
NIP 525-000-58-86
REGON 016342053
RIK RIK/3/2000/SPW
Bank PEKAO S.A./Oddzial w Warszawie ul. Jasna 1
66 1240 6175 1111 0010 4817 6443
SEKRETARIAT
(22) 620 49 60, (22) 656 69 39, (22) 624 85 65 // sekretariat@teatrlalka.pl
BIURO ORGANIZACJI WIDOWNI
(22) 656 69 57, (22) 656 69 56 // rezerwacje@teatrlalka.pl